Kui palju valgekraesid AI vallandab?

Mõtleme kui palju valgekraesid laseb AI lahti ja millal see juhtub

Arutelud tehisintellekti ümber muutuvad üha emotsionaalsemaks ja mõned inimesed soovitavad kõik tehisintellektiuuringud keelata, sest tehisintellekt asendab kõik töökohad. Selle toetuseks on veenvaid argumente.

Tootlikkus Tehisintellekt töötleb ja analüüsib andmeid kiiremini kui inimesed, suurendades tootlikkust sellistes ülesannetes nagu andmeanalüüs, juriidiliste dokumentide läbivaatamine ja tehniliste probleemide lahendamine.

Tõhusus Tehisintellektisüsteemid saavad töötada pidevalt, ilma pausideta, haiguspuhkuse või -hüvitiseta, vähendades töötajatega seotud pikaajalisi rahalisi kulusid.

Vigade vähendamine Töödes, mis nõuavad suurt täpsust, kiirust ja järjepidevust, teeb tehisintellekt vähem vigu.

Skaleeritavus AI suudab hallata ja töödelda üha suuremaid andmehulki. Kui ettevõtted kasvavad, on odavam osta täiendavaid arvuteid kui palgata ja koolitada täiendavaid töötajaid.

Innovatsioon Tehisintellekt võib potentsiaalselt avastada mustreid ja lahendusi, mis ei pruugi olla töötajatele ilmsed.

Kõiki neid argumente tugevdavad isegi ühiskondlikud argumendid, nagu sõltuvus tehnoloogiast, inimsuhtluse vähenemine, eetiliste otsuste tegemine ja olemasolevate mustrite kindlustamine.

Kõik need on head argumendid, aga… Microsofti aruanne (https://aka.ms/nfw)
pani mind mõtlema.

Kuidas teisiti mõelda?

Aruande kohaselt täidavad inimesed tavalisi kirjutamisülesandeid 37% kiiremini. Teise uuringu kohaselt saavutasid konsultandid AI-ga rohkem kui 40% parema kvaliteedi. Kolmas uuring näitas, et inimesed olid LLM-põhise otsingu abil otsuste tegemisel kaks korda kiiremad.

Kas meil on tulevikus 37% vähem inimesi, kes kirjutavad? Kas meil saab olema 40% vähem konsultante? Seda trendi ajalugu ei kinnita.

Inimesed on võrrelnud tehisintellekti revolutsiooni tööstusrevolutsiooniga. Tööstusrevolutsiooni tulemus oli mehhaniseerimine ja automatiseerimine. Mehhaniseerimine ja automatiseerimine suurendasid tööstuses töötavate inimeste arvu.

Jah, paljud traditsioonilised käsitöölised kaotasid töö, kuna masinad said sama ülesande kiiremini ja odavamalt teha. Kuid põllumajanduse asemel tootmises töötavate inimeste arv on sajandeid pidevalt kasvanud.

Tehisintellekti revolutsioon saab olema palju kiirem ja murrangulisem ning paljud traditsioonilised “käsitöölised” kaotavad oma töö. Kuid nad ei kaota oma tööd tehisintellektile, vaid inimestele, kes kasutavad tehisintellekti. Teadmustööd tegevate inimeste arv tehisintellekti tõttu ei vähene, vaid suureneb.

Ettevõtted soovivad maksimeerida piirkasu. Seepärast palkavad nad tööle inimesi nii kaua kuni täiendava inimese loodud tulu ei ületa enam inimese palkamisega seotud kulu. Kui tehisintellekt  suurendab inimeste tootlikkust, on põhjust rohkem töötajaid palgata.

Koostasin sellise huvitava diagrammi, kus vasakul teljel on täiendava teadmustöötaja marginaalne kasulikkus. Kollase joone all olev ala on teadmustöötajate loodud koguväärtus. Kui töötajate arv kasvab, väheneb iga täiendava töötaja marginaalne kasulikkus. Kuid teadmustöötajate koguväärtus suureneb endiselt, lihtsalt kasvab vähem.

Roosa joon tähistab kindlal palga tasemel tööst huvitatud inimeste arvu. Mida kõrgem on palk, seda rohkem on inimesed huvitatud töö tegemisest.

Punkt, kus kollane joon ja roosa joon lõikuvad, on tasakaalupunkt (A), kus täiendava töötaja loodud väärtus võrdub nimetatud töötaja töölevõtmise kuluga. Iga kasumit maksimeeriv tööstus palkab täiendavaid töötajaid, kuni see punkt on saavutatud – see maksimeerib loodud koguväärtuse – kogupindala allpool kollast joont. Kui ettevõtted palkavad rohkem töötajaid, kui tasakaalupunkt näitab, hakkavad nad raha kaotama ja kogukasum väheneb kiiresti.

Kui tehisintellekt parandab töötajate tootlikkust, loovad töötajad samal palgatasemel rohkem väärtust ja kasumlikkust isegi kõrgematel palgatasemetel. See tähendab, et ettevõtted peaksid oma kasumi maksimeerimiseks palkama rohkem töötajaid – töötajaid, kelle võimeid on tehisintellekt suurendanud. Seni kehtivad majandusmudelid kinnitavad sellise mudeli toimimist.

Microsofti uuring näitab veel, et vähem kvalifitseeritud teadmustöötajad saavad tehisintellektist rohkem kasu. Uuringud näitasid, et vähem kvalifitseeritud inimesed parandasid oma tulemusi tohutu 43%, samas kui oskuslikumad töötajad suutsid saavutada vaid 17% kasvu.

Kui need uurimistulemused mõjutavad reaalset elu, näeme töötavate teadmustöötajate arvu kiiret kasvu. Kindlasti jäävad maha mõned dinosaurused, kes ei suuda kohaneda uute töövahenditega, kuid töötavate teadmustöötajate koguarv kasvab. Ja palgatasemed on samuti kõrgemad, et meelitada teadmustöötajate ridadesse täiendavat tööjõudu.

Minu järeldus on, et tänu AI vahendite rakendamisele kasvab tööga hõivatud mõttetööd tegevate inimeste arv. Kas lihtsamat mõttetööd tegevata inimeste arv kasvab lähiaastatel 43% ja keerulisemat mõttetööd tegevate inimeste arv 17% näitab aeg.

On aeg hakata valgekraeks kui sa seda veel ei ole! 😊


Liitu Mentosteeri uudiskirjaga

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Name